Menu

Z Faerských ostrovů zpátky do Česka. Historický autobus SOR CN 9,5

Faerský SOR CN 9,5 se podařilo získat v kompletním původním provedení, tj. včetně transparentů, polepů dopravce atp. Výjimkou je pokladna pro odbavování cestujících, kterou si původní dopravce z vozidel demontoval. Na snímku projíždí ex-faerský SOR CN 9,5 dne 31. 12. 2023 po Mánesově mostě v Praze. (foto: Jiří Mejstřík)
Faerský SOR CN 9,5 se podařilo získat v kompletním původním provedení, tj. včetně transparentů, polepů dopravce atp. Výjimkou je pokladna pro odbavování cestujících, kterou si původní dopravce z vozidel demontoval. Na snímku projíždí ex-faerský SOR CN 9,5 dne 31. 12. 2023 po Mánesově mostě v Praze. (foto: Jiří Mejstřík)
Stáhnout PDF
Autobusy
31. 12. 2023 19:08
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Společnost SOR Libchavy v roce 2023 (ne)oslavila 30. výročí od vyrobení svého prvního autobusu a v roce 2024 by si mohla připomenout stejné kulatiny ve vztahu k prvnímu prodanému kusu. Od té doby exportovala své autobusy v různých provedeních do poměrně širokého spektra evropských zemí (například Polska, Srbska, Estonska, Bulharska, Rumunska, Německa, Belgie, Ruska atp.), byť zdaleka ne ve všech se jí podařilo na prvotní úspěchy navázat.

Bezpochyby jednou z nejzajímavějších destinací, kde bylo možné se autobusy SOR svézt, byly Faerské ostrovy – souostroví v Atlantiku spadající pod dánskou korunu, kde autobusy značky SOR sloužily především (nikoli však výhradně) na linkách městské dopravy v místním hlavním městě Tórshavn (přímo ve městě dnes žije okolo 12 000 obyvatel, což představuje zhruba pětinu všech lidí obývajících trvale místních 18 ostrůvků).

Celkem 14 autobusů SOR CN 9,5 bylo do Tórshavnu dodáno v roce 2011, v roce 2013 se na souostroví objevil další vůz téhož typu, jenž se do země dostal oklikou přes Dánsko, přičemž tento vůz jako jediný sloužil po dobu několika let v roli autobusu linkové dopravy (později se ale i on dostal do služeb tórshavnské městské dopravy). Přes Dánsko později doputovaly do faerské metropole i dva autobusy městského provedení (SOR BN 9,5), jež byly zařazeny do provozu v roce 2019. Celkem se tedy na Faerských ostrovech prostřídalo 17 autobusů značky SOR.

Autobus SOR CN 9,5 původem z Faerských ostrovů pózuje pod budovou někdejšího pivovaru v Praze na Zbraslavi. (foto: Jiří Mejstřík)

Jejich konec se přiblížil na konci roku 2022, kdy vstoupila v platnost nová smlouva na zajištění dopravní obslužnosti města, která počítala s nasazením nových autobusů. I ty pocházejí z větší části z České republiky, nikoli však ze závodu SORu v Libchavách, ale z Iveca ve Vysokém Mýtě, odkud se na dalekou cestu po moři vydalo 16 Crosswayů LE LINE o délce 10,8 m. Flotilu dále doplňuje dvojice elektrobusů Iveco E-WAY 10,7M (resp. Heuliez GX 137 L). Zatímco Crosswaye vyrazily do provozu už od prosince 2022, na elektrobusy si město muselo počkat až do května 2023 (k nasazení došlo až od 1. 6. 2023). V té době už na Faerských ostrovech zůstával jenom jeden autobus SOR CN 9,5, s nímž má dopravce nadále počítat coby se záložním vozidlem (pro závadu by však měl být momentálně odstaven a není zřejmé, zda se do opravy vozidla někdo někdy pustí). 

Jeden z vyřazených autobusů SOR CN 9,5 v netradičním vyhotovení ve verzi pro Faerské ostrovy, konkrétně vůz původní registrační značky HZ 476, se podařilo získat našemu časopisu Československý Dopravák, který by se rád pokusil vozidlo do budoucna uchovat coby historické jakožto reprezentanta exportního úspěchu českého výrobce v poněkud (z pohledu našince) exotickém teritoriu. Představení fanouškovské veřejnosti plánujeme na jaro 2024, kdy předpokládáme dokončení nezbytných oprav na voze a kdy bychom rádi publikovali i obsáhlejší článek věnující se problematice provozu autobusů značky SOR na Faerských ostrovech. 

Podobné články