Ještě před pár týdny se nad rjazaňským trolejbusovým provozem, otevřeném v roce 1949, smrákalo. Na opravu zdejší rozsáhlé trolejbusové sítě i vozidel scházely místním činovníkům léta peníze a počet trolejbusů v provozu poslední měsíce setrvale klesal. Poslední nové trolejbusy více než půlmilionová Rjazaň, ležící asi 150 km jihovýchodně od Moskvy, koupila před téměř 10 lety. Je sice pravdou, že několik desítek ex-moskevských ojetin přišlo do Rjazani jen před zhruba dvěma léty, jenže jejich kvalita byla proměnná a zprovoznění některých z nich se jevilo jako sisyfovská práce, takže ve výsledku si místní trolejbusový provoz polepšil jen nepatrně. Co hůř, v tomto roce se začalo na veřejnosti proslýchat, že by se rjazaňský provoz mohl začít po vzoru Moskvy likvidovat. Místní občané po červencovém uzavření místních linek 4 a 17 a zjištění informace o záměru zavřít jednu ze dvou místních vozoven začali volat na poplach a sepisovat petici, aby odvrátili blížící se konec trolejbusů.
Těch má Rjazaň sice ještě okolo 130, jenže provozních jich je jen zhruba 100 a do provozu se na více než 10 místních linek poslední týdny začalo vypravovat čím dál tím méně vozů; dle místních zpráv se mělo jednat jen o cca 70 vozidel v pracovní dny. Pokud by to šlo takto dále, neměla by jedna ze dvou místních vozoven za chvíli co na práci.
Na rozdíl od Bělgorodu, kde místní politici v rámci dopravní reformy funkční trolejbusový provoz ze dne na den zrušili a řada místních se namísto alespoň autobusů stala obětí nízkokapacitních a špinavých maršrutek, se však v Rjazani odehrál na ruské poměry nevídaný obrat. Dle všeho se do věci osobně vložil rjazaňský gubernátor Pavel Malkov, neboť už v první polovině srpna bylo veřejnosti oznámeno, že do Rjazani přijdou ojeté vozy z Petrohradu a krátce na to bylo oznámeno, že město koupí 10 a nedlouho poté ještě 10 dalších trolejbusů. Samotný gubernátor uvedl, že trolejbusy „jsou drahé“, nicméně peníze na ně jsou. Už minulý pátek se k údivu místních objevily ve vozovně č. 3 (druhá existující vozovna nese č. 2) tři nové Admiraly. Odkud se tak rychle vzaly nové vozy, které se navíc dají považovat za etalon ruské trolejbusové produkce, to zůstává neznámou, tendr na ně dle dostupných údajů vypsán nebyl. Každopádně PK Transportnyje Sistěmy na počátku září médiím potvrdila, že do 8. září 2022 musí dodat Rjazani 10 trolejbusů.
Od 1. října 2022 má být navíc obnovena linka č. 4. Už poněkolikáté se tím potvrzuje, že za náhlou likvidací trolejbusových provozů v Rusku či jiných městech světa stojí primárně nezájem či odpor k trolejbusům a ne nedostatek peněz na udržení či rozvoj trolejbusových systémů.
Chabarovsk možná zachráněn, naděje i v Nižném Novgorodu, rušení na obzoru v Kostromě
Pojďme ještě zamířit do dalších ruských měst, kde se děje v oblasti trolejbusové dopravy něco zajímavého. Východoruský Chabarovsk se svým zdecimovaným trolejbusovým provozem slibuje pořízení tří nových trolejbusů do roku 2023. Toto významné ruské město nebylo poslední dekádu schopné koupit ani jeden nový trolejbus a ani příchod 20 ojetin z Moskvy situaci místního provozu významněji nezlepšil. Nicméně nějaká naděje na obnovu parku novými vozidly alespoň prozatím žije. Dodavatel nových trolejbusů bude zřejmě MAZ a dodaným modelem Gorožanin od ufského UTTZ, se kterým běloruská společnost uzavřela nedávno strategické partnerství. Malá naděje svitla také v Nižném Novgorodu, kde začal být od včerejška testován spolu s cestujícími na místní trolejbusové lince č. 10 (jezdí v západním sektoru N. N.) nový parciální trolejbus BKM 32100D. Jeden „parciál“ téhož typu už v Novgorodu před pár měsíci testovali, tento podzim budou testovány spolu. Poté se rozhodne, kam budou tyto dva trolejbusy nasazovány. Stejně tak by mělo být i o něco jasněji v tom, jaký bude další osud místního trolejbusového provozu, který už léta, i navzdory desítkám dodaných ojetin z Moskvy, stále skomírá a také začal být v rámci programu „Čisté nebe“ postupně ořezáván.
V rámci dopravní reformy mají naopak příští rok trolejbusy přestat jezdit v Kostromě, která leží téměř 400 km severovýchodně od Moskvy.
Trans-Al’fa registruje další úspěch, Čita poptává další vozy
Ani úspěch PK TS v Rjazani a také nedávný úspěch v Omsku neotřásl pozicí Trans-Al’fy coby letošního dominantního ruského trolejbusového výrobce. I srpnové výběrové řízení na 5 nových trolejbusů pro Vladimir totiž vyhrála tato vologdská firma. Do Vladimiru, kde trolejbusy jezdí od roku 1952, přišly poslední nové trolejbusy před více než 10 lety.
Včera, 2. 9. 2022, byl vypsán další „rychlotendr“ za cca v přepočtu 100 mil. Kč, a to zabajkalskou Čitou, známou to trolejbusovou baštou na světové mapě. Ta před pár měsíci převzala právě od Trans-Al’fy 45 nových trolejbusů. Ačkoli na kvalitu některých vozů Avangardů panovaly v Čitě stížnosti, které musel výrobce řešit vysláním techniků přes celé Rusko, dá se i vzhledem k 10denní lhůtě na podání nabídek očekávat, že se Trans-Al’fě nebude v Čitě „plést nikdo do cesty“.
Několik nových trolejbusů se ještě v letošním roce očekává v Rubcovsku. Toto město ležící v Altajském kraji, nedaleko Kazachstánu, a proslavené zejména coby rodiště manželky čerstvě zesnulého Michaila Gorbačova, Raisy, se o trolejbusy stará příkladně. Jeho 49členná flotila je totiž plně funkční a město se snaží vždy zhruba co dva roky přikoupit nějaký nový vůz. Nicméně to na razantní obměnu flotily, ve které jsou ještě pořád přítomny i vozy z 90. let, nestačí. Proto letos pomůže i Altajský kraj, aby bylo za letošek ve městě celkem 10 nových přírůstků. Pět vozů už město v létě objednalo u Trans-Al’fy.
Poděkování: dmitrij01121