Metropole Chorvatska se dočkala po dlouhých 15 letech první nové tramvaje. Na základě výběrových řízení z let 2023 a 2024 má dodat celkem 40 vozů lokální výrobce Končar. První z vyrobených vozů z objednávky z roku 2023 byl představen dne 4. 2. 2025 ve vozovně Trešnjevka.
Všechny tramvaje by měly být identického provedení, jež je označováno jako NT2400. Jde o nástupnický typ modelu TMK 2300, který byl ve flotile záhřebských tramvají zastoupen pouze dvěma exempláři, zatímco delší pětičlánková verze (TMK 2200) byla v minulosti dodána v počtu 140 kusů a tvoří páteř místního vozového parku.
První nový tříčlánkový vůz NT2400 o délce 20,8 m, jenž obdržel ev. č. 2401, by měl nyní absolvovat vybrané testovací jízdy a zkoušku dle lokálních předpisů (za účasti komise ve složení zástupců provozovatele, výrobce a akademické sféry), s jeho nasazením do pravidelného provozu se počítá již za dva až tři týdny. Ve voze je celkem 27 sedadel, celková kapacita má činit 115 cestujících, max. rychlost je stanovena na 70 km/h.
Tisková zpráva dopravce tradičně hovoří o tom, že bylo pořízeno vozidlo nejvyšší technické úrovně, oproti takřka 20 let staré koncepci tramvají od Končaru se ale, zdá se, příliš nezměnilo. Nejzásadnější změnou je úprava designu čel, použití nových sedadel v interiéru (při zachování původního uspořádání, včetně oblasti nad podvozky) a vybavení vozidla zásobníkem energie nespecifikovaného typu a kapacity (některé zdroje uvádějí superkondenzátorový modul, některé trakční baterii), který má být používán pro uložení části rekuperované energie a snížení spotřeby při rozjezdu vozidla, případně pro jízdu při výpadku napájení (v nedefinované délce). Drobnými vylepšeními jsou doplnění USB nabíječek pro cestující či systému počítání pasažérů.
Jeden vůz vychází na cca 44,39 mil. Kč (1,889 mil. €) bez DPH. Financování je v celé výši realizováno z Národního plánu obnovy a odolnosti, který je naplněn bankovkami ze společné bruselské pokladnice.
Všech 20 vozů z první objednané série by mělo být předáno v průběhu letošního roku (ten první byl dokonce dodán s předstihem několika měsíců), dalších dvacet tramvají z loňské objednávky bude následovat v roce 2026. Dopravce má současně připravovat zadávací řízení na dalších 40 vozů o délce cca 30 m, přičemž cílem má být po jejich dodání vyřazení všech nenízkopodlažních vozů.