Společnost MAN Truck & Bus se pochlubila provedeným měřením svého elektrobusu MAN Lion’s City 12E, který měl v městském provozu najet na jedno nabití 550,8 km. To by měla být dostatečná vzdálenost na to, aby bylo možné s elektrobusem pro tzv. pomalé nabíjení absolvovat bez problémů celodenní směnu.
Zkouška se odehrála dne 18. 5. 2021 v Mnichově, a to na trasách městských linek č. 176 a X80, přičemž elektrobus měl zastavovat na všech zastávkách, otevírat a zavírat dveře, a navíc měl být i „průměrně obsazen“ (MAN ovšem neuvedl, co tato průměrná obsaditelnost znamenala v praxi). Zásuvka určená pro nabíjení byla po celou dobu přelepena štítkem TÜV SÜD, aby bylo zřejmé, že měření nebylo narušeno žádným tajným mezinabíjením. Během 24 hodin měl elektrobus ujet vzdálenost 550,8 km. Takový dojezd by měl stačit na to, aby se elektrobus vypořádal s požadavky zhruba 99 % všech městských autobusových linek. Většina městských autobusových linek má přitom denní nájezd okolo 300–400 km, takže by se mohlo zdát, že zázračný elektrobus je na světě.
Ačkoli zpráva jistě působí bombasticky, sám MAN v její druhé polovině přiznal, že i přes snahu vzbudit dojem běžného provozu, byly podmínky provozu nastaveny extrémně příznivě (elektrobus se například vyhýbal stoupáním). MAN navíc neprozradil, na kolik byl upraven max. možný dojezd ve vztahu ke kapacitě baterií. Ty totiž musí – aby byla zajištěna jejich požadovaná dlouhá životnost – pracovat s určitou rezervou, která se v provozu nikdy nevybíjí. Vzhledem k tomu, že MAN použil svůj standardní elektrobus s 480 kWh kapacity elektrické energie a ujel 550,8 km, lze předpokládat, že veškerá běžně nastavená provozní omezení byla pro účel testu odstavena. Navíc se zkouška odehrála v typickém jarním počasí, kdy nebylo zapotřebí vůz ani vytápět, ani používat klimatizaci salónu cestujících. Především vytápění je ale významným žroutem elektrické energie (spotřebovává poměrně běžně i více, než samotný trakční pohon) a dopravci mohou jen stěží plánovat vypravenost a jízdní řády podle počasí. Navíc za volantem autobusu seděli řidiči z expertního týmu MAN ProfiDrive, kteří se specializují na eco-driving. Ostatně roli řidičů MAN ve své tiskové zprávě vyzdvihl hned několikrát.
Zkouška tedy především ukázala, jak velký vliv může mít na spotřebu vozidla řidič. MAN bohužel neprozradil, jaká byla průměrná spotřeba elektrické energie na kilometr. Sám však v rámci své tiskové zprávy uvádí, že dojezd jeho elektrobusu za všech podmínek je ve vztahu k dodržení parametrů životnosti baterie 270 km, tedy stejná hodnota, jakou uvádí už od představení vozidla na trhu. Elektrobus od MANu je navíc bateriemi skutečně napěchovaný, 480 kWh je kapacita elektrické energie, kterou běžně disponují některé článkové modely na trhu. To se pochopitelně projevuje na ceně, hmotnosti i nákladech na výměnu baterií.
I když je tedy zpráva společnosti MAN Truck & Bus o dlouhém jednorázovém dojezdu elektrobusu bezpochyby zajímavá, je nutné ji vnímat ve vztahu ke skutečným možnostem vozidel (a tím tedy i ve vztahu k fyzikálním zákonům) obezřetně. Ke cti výrobci bezpochyby slouží, že v rámci své tiskové zprávy toto nakonec i sám přiznal.