Německý výrobce MAN Truck & Bus dále posiluje na tuzemském trhu. Jeho české zastoupení se na konci srpna pochlubilo premiérovou dodávkou celkem 15 vozů MAN Lion’s Intercity LE 12 dopravci ZDAR. Do provozu v regionu Žďárských vrchů mají autobusy zasáhnout v dohledné době. Působiště přitom nezmění ani v příštím roce 2025, kdy v platnost vstoupí většina nových smluv v kraji. ZDAR totiž linky v okolí svého domovského města obhájil na další dekádu.
Kraj Vysočina v letošním roce úspěšně završí výběr nových dopravců, který zahájil už v březnu roku 2021, kdy vypsal soutěže na zajištění provozu autobusové dopravy ve všech osmi oblastech, na něž bylo území kraje rozděleno. Vysočina tehdy vybrala vítězné dopravce a obstála i před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), jehož rozhodnutí po podaném rozkladu znovu posvětil i předseda. Pak ale do celé záležitosti vstoupil krajský soud, který znemožnil podepsání smluv. Kraj sice podal kasační stížnost, zároveň ale celý proces výběru zastavil a osm soutěží nechal postupně vypsat znovu. Po 4,5 letech už je proces výběru na konci. Šest soutěží Vysočina úspěšně uzavřela, poslední dvě se pak nacházejí před podpisem smlouvy. Od 1. února 2025 vyjedou (staro)noví dopravci v oblasti Bystřicka a Velkomeziříčska (TRADO-BUS; člen skupiny ICOM transport), Havlíčkobrodska (ICOM transport) a v poeticky nazvaném souboru Žďárské vrchy, který ovládl právě ZDAR. Na apríla vyjede na Jihlavsku dopravce ČSAD AUTOBUSY České Budějovice, který byl vítězem vyhlášen rovněž na Humpolecku a Pelhřimovsku, kde ještě nedošlo k podpisu smlouvy. Konečně od 1. 5. 2025 vyjede TRADO-BUS pod novými kontrakty na Třebíčsku a Moravskobudějovicku.
Zatímco společnosti z koncernu ICOM transport nemohou při nákupu nových autobusů příliš překvapit, dopravci ze Žďáru nad Sázavou se to povedlo dokonale. ZDAR měl ve svojí flotile dosud jediný MAN, a sice vůz Lion’s Regio z roku 2020. Patnáct nových „lvích“ posil Lion’s Intercity LE 12 je vybaveno motorem MAN D 1556 LOH17 o výkonu 243 kW v kombinaci s automatickou šestistupňovou převodovkou ZF EcoLife 2. Dodány byly v bílém laku a pojmou celkem 89 cestujících, z nichž 41 se může za jízdy posadit. Autobusy nemají celovozovou klimatizaci, disponují pouze klimatizační jednotkou pracoviště řidiče. Důvod je prostý – Vysočině to takto stačí.
Technické a provozní standardy Integrovaného dopravního systému Veřejné dopravy Vysočiny (VDV) autobusy dělí nejen do délkových kategorií a podle nízkopodlažnosti, ale rozlišují také nová a starší vozidla. A právě v tom tkví vysvětlení, proč byla pořízena (levnější) vozidla bez klimatizace salónu.
Zmíněné standardy doslova uvádějí „Za nové vozidlo se považuje vozidlo, pořízené pro plnění smlouvy na veřejnou zakázku, jehož datum první registrace vozidla uvedené v technickém průkazu předchází datu „Zahájení provozu“ definovaném ve smlouvě nejvíce o dva měsíce (včetně). Za starší vozidlo se považuje vozidlo, jehož datum první registrace vozidla uvedené v technickém průkazu je o více než dva měsíce nižší než datum „Zahájení provozu“ definované ve smlouvě, k jejímuž plnění bude toto vozidlo používáno.“
Podle výše citované pasáže je starším vozidlem každé, které bude do provozu uvedeno více než dva měsíce před zahájením provozu podle nové smlouvy, což v případě oblasti Žďárských vrchů znamená do konce října 2024. Starší vozidla vstupující do systému VDV ovšem nemusí být vybavena klimatizací, zatímco u nových tato podmínka vzniká. Jejich maximální podíl zároveň nikde není stanoven – dokument (správně) řeší pouze minimální míru zapojení nízkopodlažních a bezbariérových autobusů, stáří vozového parku i jednotlivých vozidel.
Samotný ZDAR se zavázal, že bude v jakoukoli dobu plnění kontraktu dodržovat průměrné stáří své flotily na úrovni 84 měsíců, tedy 7 let. Vzhledem k desetiletému kontraktu tak bude muset v jeho průběhu zajistit průběžnou obnovu své flotily, aby mohl na tuto metu dosáhnout. Nákup nových autobusů bez klimatizace salónu cestujících, tak aby šlo o vozidla sice nová, ale z pohledu krajských podmínek vlastně starší, je chytrou cestou, jak při první vlně obnovy ze strany dopravce ušetřit na pořizovací hodnotě autobusů, která se svého času pochopitelně propisovala do kalkulačního vzorce při podávání nabídky. Vzhledem k agresivitě cenové politiky na Vysočině jde o krok ze strany provozovatele pochopitelný, leč pro pasažéry to znamená bohužel jediné – na Žďársku budou cestovat autobusy bez klimatizace až do roku 2035.