Menu

Žilina otestuje tříčlánkový trolejbus

Tříčlánkové Trollino (Škoda-Solaris 24m) na propagační fotografii bratislavského DP. (foto: DPB)
Tříčlánkové Trollino (Škoda-Solaris 24m) na propagační fotografii bratislavského DP. (foto: DPB)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
18. 03. 2024 16:24
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V souladu s podmínkami slovenského ministerstva dopravy, jež zaštiťuje schvalování nových drážních vozidel na Slovensku, se v Žilině objeví na zkouškách tříčlánkový trolejbus Škoda-Solaris 24m. Cestující se s ním budou moci svézt od 21. a 22. 3. 2024.

Ačkoli trolejbusy Škoda-Solaris 24m již vozí bratislavské cestující (k postupnému zařazení šestnáctky dodaných vozů na linky docházelo od 18. 1. 2024), vozidla jsou pro provoz schválena podmínečně. Kromě řady technických detailů, jež bylo nutné před zařazením do provozu vyřešit, zůstávala nadále nesplněna ještě jedna podmínka – odzkoušení a schválení trolejbusu na napěťové sekci 750 V DC. Pokud by ke zkouškám do konce března 2024 nedošlo, rozhodnutí o schválení typu by se v celém rozsahu zrušilo. Původně se přitom počítalo s tím, že se zkoušky na vyšším napětí uskuteční ještě v loňském roce. Žilinský DP ale uvedl, že z personálních důvodů nebude schopen tento termín splnit, a tak došlo k posunu do konce prvního čtvrtletí letošního roku.

Trolejbus o délce 24,7 m by měl do Žiliny dorazit dne 20. 3. 2024, a to na speciálním silničním trajleru. Po složení v areálu trolejbusové vozovny na Kvačalovej ulici se předpokládá ověření nastavených parametrů pro provoz v síti 750 V DC a první zkoušky, po nichž se vůz vydá do ulic města na testování průjezdnosti sítě a komunikace s výhybkami. Ve čtvrtek 21. 3. a v pátek 22. 3. 2024 bude trolejbus nasazen na linkách čísel 4 a 14, přičemž svezení trolejbusem bude pro zájemce zdarma, neboť odbavovací systém nebude do vozidla nainstalován. Trolejbus by měl najezdit min. 200 km s cestujícími, což by měl bez obtíží zvládnout již za první provozní den. Ještě v pátek ve večerních hodinách bude „megatrolejbus“ naložen opět na silniční trajler a vydá se zpět na jih Slovenska.

Obdobným způsobem byl počátkem března na napěťové síti 750 V DC testován i trolejbus SOR TNS 12 bratislavského DP (s výzbrojí Škoda Electric), jenž však zkouškami prošel v Banské Bystrici. Obdobný požadavek by pak měl být předpokladem schválení typu i u trolejbusů SOR TNS 12 (avšak s výzbrojí Rail Electronics CZ) v Prešově, přičemž zde nelze vyloučit, že by testování mohlo proběhnout v nedalekých Košicích.

Podobné články