Menu

Zima odstavila elektrobusy i v Berlíně

Berlínský elektrobus Solaris Urbino 12 electric. (zdroj: Wikipedia.de)
Berlínský elektrobus Solaris Urbino 12 electric. (zdroj: Wikipedia.de)
Stáhnout PDF
Autobusy
17. 02. 2021 21:17
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Berlínský DP musel minulý týden stáhnout z trasy 23 svých elektrobusů. Ačkoli berlínský DP (BVG) uvedl, že došlo k výpadku jen na 1,7 % výkonů elektrobusů, představuje 23 elektrobusů takřka pětinu z celkové flotily těchto vozů v barvách BVG. Nízké procento ve vztahu k výkonům bylo dáno skutečností, že k odstavení elektrobusů došlo až ke konci směn, případně se je podařilo nahradit jinými elektrobusy, jež sloužily jako záloha.

Za výpadkem elektrobusů stály nízké teploty. Nedošlo však k poruchám – elektrobusy musely být předčasně staženy z linek proto, že neměly dostatek kapacity elektrické energie v bateriích pro zvládnutí nastavených oběhů v důsledku elektrického vytápění. Už tak přitom Berlín nasazuje většinu svých elektrobusů na linky, které mají nízký kilometrický proběh, anebo na dělená pořadí. Problémy neměly vozy, jež využívají systém příležitostného nabíjení (Opportunity Charging) na konečných, což představuje 15 vozů Urbino 18. Dalších 19 vozů využívá k vytápění nezávislé naftové topení, takže ani zde nedošlo v důsledku minusových teplot ke zvýšené spotřebě elektrické energie. Pokud bychom tedy odečetli tyto elektrobusy, týkal se výpadek 25,8 % všech elektrobusů s nočním nabíjením (Overnight Charging) využívajících elektrické topení, což jistě není malé číslo. 

Výpadky elektrobusů měl dopravce řešit přímo s výrobcem, nebylo však specifikováno s kterým (s ohledem na to, že Mercedes dodal do Berlína jen 15 vozů a k odstavení došlo dne 10. 2. 2021 u 23, je zřejmé, že se nedostatečná kapacita elektrické energie musela projevit minimálně částečně i u vozidel značky Solaris). Médie referují o tom, že bude možná nutné nechat vyměnit některé bateriové články. Přechodné řešení během minusových teplot se našlo v nasazení elektrobusů na linky jen s velmi krátkým kilometrickým proběhem (do 130 km). Navíc se přidalo i omezování výkonu topení či rovnou jeho vypínání, což sice pomohlo ušetřit elektrickou energii v bateriích, na druhou stranu tím ale došlo k nechtěnému snížení komfortu pasažérů.

Podobné problémy zažila v důsledku minusových teplot u svých elektrobusů také Moskva, která s ohledem na velikost své flotily odstavila během dnů hned několik desítek svých vozů.

Podobné články