Od 1. 1. 2023 změnila městská doprava ve Znojmě dopravce. Společnost ZDS Psota, která zajišťovala přepravu občanů a návštěvníků někdejší „okurkové metropole“ od roku 2010, byla vystřídána dopravcem Autobusy Karlovy Vary spadajícím do impéria Z-Group podnikatele Zdeňka Zemka.
Společnost mající v názvu nejslavnější české lázně vyhrála výběrové řízení na dopravní obslužnost na období následujících deseti let s částkou 529,429 mil. Kč (bez DPH) v březnu loňského roku (s cenami 54,07 Kč/km za vůz standardní délky a 48,28 Kč/km za minibus). To bylo výrazně více, než město očekávalo (odhadovaná hodnota zakázky byla pouze 321,346 mil. Kč), přesto to na vítězství v konkurenci pěti subjektů postačovalo.
I když Znojmo v dávné minulosti koketovalo s možností zavedení tramvají (tomu snad někdy v budoucnu budeme věnovat samostatný příspěvek) a v 80. letech se zde mělo údajně uvažovat i o možnosti zřízení trolejbusové sítě (k tomu naopak od čtenářů uvítáme případné bližší informace a podklady), městská doprava byla vždy zajišťována autobusy. V letech 2003 až 2009 se na linkách MHD objevoval i elektrobus 21 Eb vzniklý na platformě trolejbusu Škoda 21 TrACI a znovu město zvažovalo možnost pořízení elektrobusů v rámci projektu připravovaného od roku 2016 v kooperaci s tehdejším provozovatelem ZDS Psota, v jehož rámci mělo být pořízeno za využití evropských dotací celkem 11 nízkoemisních (plynových a hybridních) a (lokálně) bezemisních vozidel, tedy i elektrobusů. Ty byly konkrétně zamýšleny v podobě dvojice minibusů, celý záměr byl ale nakonec navzdory příslibům politické reprezentace odpískán. V současném kontraktu na období deseti let se již město spokojilo s autobusy plnícími aktuální nejvyšší emisní třídu v dieselové verzi.
Společnost Autobusy Karlovy Vary si pro obsluhu osmi linek MHD (čísel 801 až 804 a 806 až 809) pořídila celkem 26 nových autobusů. 23 z nich je reprezentantem v Turecku vyráběného vozu Mercedes-Benz Conecto, tři vozy délky 8 m pocházejí rovněž z Turecka, avšak od společnosti Anadolu Isuzu a zastupují typ Isuzu NovoCiti Life. Oba modely se představily zástupcům města a občanům už v sobotu 3. 9. 2022, kdy si s nimi bylo možné projet i vybrané trasy ve městě. Zatímco v případě minibusu Isuzu šlo o vůz, který byl později na jih Moravy skutečně dodán, v případě Mercedesu se prezentace účastnil autobus přivezený od dopravce OAD Kolín, jenž je rovněž součástí skupiny Z-Group.
Minibusy nalezly uplatnění na nových linkách čísel 806 (Cínová hora – Horní náměstí – Železniční stanice – Vančurova DPS) a 807 (Přímětice – Horní náměstí – Dyjská). Jde o téže linky, které město slibovalo zřídit již v roce 2016 v souvislosti se zkrachovalým projektem na pořízení nízkoemisních a bezemisních vozidel. Kromě zřízení těchto linek došlo se změnou dopravce i ke sloučení linek čísel 804 a 805 pod jedno číslo (804), čímž vznikla ona mezera v číslování, a k zavedení celodenního provozu linky č. 809. Linka číslo 808 poté nadále funguje jen jako noční. S ohledem na výrazné posílení provozu by se měla celková úroveň služeb a přepravní nabídky ve Znojmě od prvního ledna navýšit – výkony by měly stoupnout podle dříve publikovaných údajů o 57 % ročně. Novinkou, která jistě prospěje urychlení provozu, je nástup cestujících všemi dveřmi s tím, že jízdenky je možné zakoupit buďto u řidiče, anebo z terminálu u druhých dveří, kde je možné použít platbu platební kartou. Do Znojma byl přitom převzat systém „pípni a jeď“, který zajistí, že cestující nezaplatí za den více než 40 Kč.
Autobusy Mercedes-Benz Conecto jsou nasazovány na všechny ostatní trasy znojemské MHD. Do 1. 1. 2023 se podařilo předat 22 vozidel, to poslední, třiadvacáté, dorazí do „města s přívlastkem“ na počátku příštího týdne. Jde o první Conecta v ČR, která byla vyhotovena v provedení se dvěma místy pro invalidní vozík, což odpovídá standardům IDS JMK. Mezi nově dodanými autobusy je i vůz, který je stým dodaným Conectem aktuálně vyráběné generace do ČR. Velká jednorázová dodávka společně s dalšími dílčími úspěchy EvoBusu a propadem prodeje městských autobusů v ČR v loňském roce zároveň vedla k tomu, že se poprvé v historii stal EvoBus (potažmo značka Mercedes-Benz) jedničkou na trhu v počtu registrací městských autobusů v ČR.
Doplňme, že přechod mezi stávajícím a novým dopravcem se ve Znojmě odehrál bez větších problémů. Drobné nedostatky a některé stížnosti týkající se časových poloh vybraných spojů by měly být v nejbližší době podle sdělení města i koordinátora IDS v Jihomoravském kraji brzy odstraněny.